Yhdyskuntarakenteen hyvät käytännöt -uutiskirje 2/2019

4.10.2019 klo 12.02
Kajaanin kaupunki
© Kajaanin kaupunki

Yhdyskuntarakenteen hyvät käytännöt -uutiskirje 2/2019

Huolellisten valmisteluiden jälkeen YKR-demo-hanke laskettiin vesille perjantaina 30.8. Helsingin Kruununhaassa pidetyssä aloitusseminaarissa 60 kaupunkisuunnittelun asiantuntijan voimin. Ei hätää, vaikka et olisi seminaariin ehtinytkään, sillä uutiskirjeessä saat pikakertauksen työpajojen keskusteluteemoista. Opit, mitä kaupunkikudoksilla on annettavaa viihtyisän ympäristön suunnitteluun, minkälaiset alueet houkuttelevat eri-ikäisiä Turun seudulla ja miksi Kajaanin, Kuopion ja Mikkelin seudun suunnittelijat olivat erityisen kiinnostuneita toistensa tapaustutkimuksista. Lisäksi pääset pureksimaan seminaaria ohjausryhmän Juha Nurmen ja Kajaanin yleiskaavasuunnittelija Ismo Vendelinin kanssa.

Seminaarissa tutustuttiin myös syvällisemmin Tampereen ilmastovaikutusten arviointimenetelmään. Päivän esityksiä pääset käymään läpi hankkeen etusivulta. Tässä uutiskirjeessä hehkutetaan myös tuoreita tuloksia päivittäisestä liikkumisesta yhdyskuntarakenteen vyöhykkeillä.

Ota siis kuppi kahvia ja syvenny uutiskirjeen sisältöihin. Mukavia lukuhetkiä!

 

Erilaisia kaupunkiseutuja ja monipuolisia ratkaisukeinoja, ohjausryhmän Juha Nurmen terveiset! 

eristyissuunnittelija Juha Nurmi ympäristöministeriöstä

Mikä yhdistää Kajaania, Lappeenrantaa, Mikkeliä, Tamperetta, Vihtiä, Pohjois-Pohjanmaata sekä Oulun, Kuopion, Turun ja Helsingin seutuja? Ainakin se, että kaikki ovat kestävän yhdyskuntarakenteen toteutumista edistävän YKR-demo-hankkeen kohdealueita. Hanke on tärkeä ja ajankohtainen meneillään olevan maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen johdosta, jossa hahmotellaan parhaillaan tulevaisuuden alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää. Lue lisää 

 

Yhdyskuntarakenteen tutkimusta tarvitaan Kajaanissa ja muualla, Kajaanin kaupungin yleiskaavoittaja Ismo Vendelin

Kajaanin kaupungin yleiskaavasuunnittelija Ismo Vendelin

Kajaanin kaupungin ajankohtaiset maankäytön kehittämiskysymykset liittyvät yhdyskuntarakenteen toimivuuteen, väestönmuutokseen ja sen hallintaan sekä asuinalueiden houkuttelevuustekijöihin. Kajaanin tapaustutkimuksen tavoitteena on yhdessä SYKE:n osaavien ammattilaisten kanssa tarkastella alueiden välistä muutosdynamiikkaa sekä koko kaupungin että luonteeltaan erilaisten maaseutumaisten ja kaupunkimaisten asuinalueiden tasolla.  Lue lisää 

 

Maaseudun ja kaupungin rajapinnassa

Maaseutualueiden toiminnallinen kytkeytyminen kaupunkialueisiin sekä niiden väestörakenteen muutokset olivat keskustelun punaisena lankana Kuopion, Mikkelin ja Kajaanin suunnittelukysymyksiä käsitelleessä työpajaryhmässä. Muuttoliikkeiden ja liikennevirtojen ymmärtäminen on keskeistä suunniteltaessa eri alueiden maankäyttöä ja tulevaisuuden palveluita. Lue lisää

 

Kaupunkikudoksista tukea ympäristön laadun suunnitteluun

Asumista Turussa ja työpaikkoja Oulussa, tulevaisuuden mallinnusta, muuttovirtoja ja työmatkoja

Miten suunnittelulla voidaan vaikuttaa siihen, jätätkö auton avaimet kotiin ja kävelet työmatkasi ensimmäiset kilometrit juna-asemalle? Jos asuisit kahden kilometrin päässä pienen kaupungin keskustasta, millainen ympäristö saisi sinut hyppäämään pyörän selkään tai bussiin? Lue lisää  

Minkälaisia ovat eri-ikäisten asumispreferenssit Turun seudulla ja miten joukkoliikennevyöhykettä voidaan kehittää houkuttelevaksi uusille asukkaille? Mitkä piirteet ovat tyypillisiä Oulun seudun työpaikkojen sijoittumiselle? Lue lisää

 

Uusia vyöhykeaineistoja julkaistaan 7.10!

 

Pyöräily-, kävely- vai autokansaa? Miten Oulun, Turun, Tampereen ja Helsingin seudulla liikutaan?

Liity pian Liiteriin tai surffaa maanantaina SYKEn sivuille, sillä vuoden 2017 tiedoilla päivitetyt ilta- ja viikonlopun joukkoliikennetarjontaan perustuvat yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet julkaistaan 7.10.  Lue lisää

Oulun keskustan jalankulkuvyöhykkeellä syntyy Suomen suurimpien kaupunkiseutujen vertailussa vähiten päivittäisen liikkumisen päästöjä ja kuljettuja kilometrejä henkilöä kohden. Päästöjen vähyys ei yllätä, sillä jalan tai pyörällä tehtyjen matkojen osuus on liki 70 prosenttia päivän aikana tehdyistä matkoista. Lue lisää 

 

Kestävyystavoitteista toimintaan - kaupunkikudokset uudistuvassa ja joustavassa kaupungissa 

Tiesitkö, että jalankulkukaupungin materiaalitehokkuus voi olla jopa kolmikymmenkertainen suhteessa saman kaupungin autokaupungin alueisiin? Mitä ihmettä ovatkaan urbaani metabolismi ja SDG:t, ja miten ne liittyvät kaupunkisuunnitteluun?  Lue lisää